Parlem de blocs

“Uns som explicacontes, d’altres mentiders piadosos, altres somiadors, altres som uns i aquests uns som els altres. En definitiva, a tots ens inspira la vida. Els Bloggers ens donen la oportunitat de dir al món tant el que pensem com el que deixem de pensar. Si ets un blogger, t’agradaria ser-lo o t’interessa el que expliqui la gent, aquesta és la teva comunitat.” Comunitat Blogger Espanya a la xarxa social Orkut.

Sunday, May 28, 2006

L’aportació dels blocs a la comunicació dels mitjans.


Mariano Cebrián Herreros, en el primer congrés de blocs celebrat a finals d’abril a la complutense de Madrid, afirma que els blocs aporten intercanvi i conversa sense que hi hagi una jerarquia en la comunicació. I és que a la blogosfera tothom és igual d’important, tant els que escriuen els blocs, com els que només els llegeixen. Avui en dia, a Internet l’organització es basa en l’hipertext i no en la jerarquia i per tant, el respecte al coneixement pràctic acaba sent més important que l’autoritat abstracta.

En el mateix congrés, Gemma Ferreres, autora del bloc Tintachina, explica que els blocs ens ofereixen una oportunitat de dir coses simples, ja que moltes vegades allò més senzill ho obviem. D’aquesta manera, no és estrany trobar-se en un bloc un article que parli sobre com arriba a final de mes una persona que guanya 600 i que ha de pagar un lloguer a Barcelona.

A més, els blocs compten amb la gran ajuda del mitjà, ja que Internet ha fet possible tenir converses entre éssers humans que abans simplement eren impossibles en l’època dels mitjans massius de comunicació.

Fernando Polo, de Abladias, també en el congrés de blocs de Madrid, va esmentar tot allò que troba a faltar en els mitjans tradicionals i els digitals, que coincideix amb el que aporten els blocs a la comunicació periodística. Així doncs, Polo afirma que les notícies haurien de tenir un enllaç únic i permanent i treure l’avís legal que impedeix enllaçar les seves notícies. A més, els mitjans haurien d’enllaçar a las fonts originals. Però també haurien d’aprofitar les tecnologies per facilitar als lectors seguir la conversa, fer menys pesades les pàgines d’inici, a més de no utilitzar banners sonors, fomentar l’ús de l’RSS i adaptar-se al mitjà d’Internet. I és que la Xarxa no permet que la gent idolatri el mitjà o el coneixement que transmet. En certa manera, ens obliga, en paraules de Carlos Muñoz de Filosofia en la red, “a contrastar la informació i a complementar-la o a ampliar-la. Però també ens convida a la comunicació i en definitiva, crea una comunitat.

Responent a una pregunta que de Jaime Alonso, en el marc de les primeres jornades regionals sobre e-culture a Múrcia, José Luis Orihuela afirma que els blocs aporten als mitjans de comunicació originalitat en el tractament dels temes, informació alternativa - continguts hiperlocals, major credibilitat i independència (grosso modo), interactivitat, conversa, difusió de coneixement global, una gran font d’informació i experts en els temes que treballen i, per últim, un cinquè poder, ja esmentat en un apartat anterior, precisament per la seva importància: la funció tradicional de watchdog dels poders públics que tradicionalment havien tingut els mitjans. Perquè la premsa d’avui en dia s’ha convertit en una munió de gossos de presa que cal vigilar altre cop de ben a prop.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home